Cultuureducatie |Uitstapje Muiderslot |
Reflectiemodel bezoek culturele instelling
Het Muiderslot |
Openingstijden:
Van april tot en met oktober:
- Maandag tot en met vrijdag: 10.00 tot 17.00 uur
- Zaterdag, zondag en feestdagen: 12.00 tot 18.00 uur
Slotvalkenier elke dag aanwezig met verschillende roofvogels.
Toegangsprijzen:
- Volwassenen: € 11,-
- Jongeren 4 tot 12 jaar : € 6,25
- Speurtocht kinderen : € 1,-
- Muiderslotboekje : € 2,50
- Museumkaart: gratis
- Basisonderwijs: € 4,75 inclusief speurtocht, reservering
- Voortgezet onderwijs: € 4,75 met Cultuurkaart in schoolverband, reservering
|
Stichting Rijksmuseum Muiderslot
Herengracht 1
1398 AA Muiden
tel. 0294-256262
Info@muiderslot.nl
www.muiderslot.nl
Handtekening Piet Hulskamp, leerkracht Atalanta, Heerhugowaard
|
Korte beschrijving van het aanbod
Het museum heeft een ruimte waar een film getoond wordt over de geschiedenis van het kasteel. Zo wordt er getoond dat het kasteel een roerig leven achter de rug heeft. Het kasteel, gebouwd omstreeks het jaar 1285, is meerdere malen opgebouwd. Aan de buitenkant is nog goed de restauratie te zien die in 1895 is begonnen. Gelukkig is het kasteel gerestaureerd en opgeknapt, want ik vind het van groot belang om dit stukje cultuurgeschiedenis te bewaren voor het nageslacht!
Wat ik ook interessant vond, maar de kinderen iets minder, was het werkvertrek van P.C. Hooft. Hij werd in 1609 benoemd tot kastelein kasteel. In het kasteel is zijn werkvertrek tentoongesteld. Met wandkleden aan de muur en een werktafel in het midden van het vertrek. Onderweg naar deze ruimte worden een stuk geschiedenis verteld van wie er allemaal op het kasteel gewoond hebben. Brieven, oude foto’s en tekeningen kun je hier bewonderen. Ook oude kisten, die gebruikt werden door Floris V en zijn gevold, kun je hier zien. Hier werden allemaal spullen in vervoerd die hij meenam van zijn andere huizen. |
Waar is het museum vooral trots op?
Ik denk dat het museum trots is op het gehele kasteel. De valkenier en kasteeltuinen horen daar dus ook bij. Ik heb deze indruk gekregen, doordat de kinderen en volwassenen geattendeerd worden om vooral ook in de tuinen een rondje te lopen. Daar heb ik tijdens mijn bezoeken ook mensen aan het werk gezien. De valkenier kan meer aandacht krijgen, vind ik, want bij het eerste bezoek moest ik en mijn groepje kinderen toch even zoeken naar haar.
|
Wat is de doelgroep?
Het bezoek van het kasteel is voor jong en oud. Door de vele trappen die beklommen moet worden, is het kasteel helaas niet geschikt voor mindervalide. Kinderwagens kunnen beneden neergezet worden, waarna het kind naar boven getild zal moeten worden. Dit is niet zo erg, want na elk stuk trap kom je in een kamer waar veel te zien en te beleven valt.
|
Is er educatief materiaal voor het primaire onderwijs?
Ja, er kan lesmateriaal aangevraagd worden. Dit is kosteloos. Ik heb zelf deze materialen niet aangevraagd en ik weet ook niet hoe dit materiaal eruit ziet. |
De aantrekkelijke kantvan het museum.
Het kasteel is een groot avontuur. De kinderen leren hoe het tijdens de middeleeuwen aan toe ging, hoe de mensen leefden op het kasteel. Door de spelletjes en het materiaal dat aanwezig is, wordt de nieuwsgierigheid geprikkeld om meer te weten te komen over het kasteel. Dit wordt ook bevorderd door het boekje (speurtocht) dat de kinderen krijgen voor de rondreis door het kasteel. De twee routes zijn overzichtelijk, je komt door het hele kasteel als deze routes gevolgd worden. Voor hele jonge kinderen vind ik het kasteel niet veilig. Als je je kindje even uit het oog verliest, kan het van een trap vallen, daar zijn er velen van aanwezig. Voor leerlingen is het kasteel wel veilig, al vind ik dat de kinderen wel begeleid moeten worden door volwassenen. Dit voor o.a. de vragen die de kinderen op je afvuren. (Wat is een maliënkolder? Waar werden die speren voor gebruikt? Waarom gebruikten de mensen roofvogels?) |
Aanbeveling.
Ga er heen, het is echt heel erg interessant en ook leuk voor de kinderen. Dit schoolreisje wordt vaak aangeboden in combinatie met speeltuin Oud-Valkeveen. Wij gingen eerst naar deze speeltuin, om daarna naar het museum te gaan. Dit was niet zo goede keuze geweest. Bij het kasteel hadden wij niet genoeg tijd om alles goed te kunnen zien, doordat het spelen in de speeltuin was uitgelopen. Dit ging dus ten koste van het museumbezoek.
|
|
|